RODZINA DYSFUNKCYJNA

Źródło: http://www.google.pl

Rodzina dysfunkcjonalna

Pierwszą cechą rodziny dysfunkcjonalnej jest to, że jest ona fragmentem wielopokoleniowego procesu. Tkwi ona, a raczej porusza się w swego rodzaju błędnym kole i nie potrafi się z niego wydostać opierając się wyłącznie na własnych siłach.
Cechy rodzin dysfunkcjonalnych:

  • Brak w nich intymności.
  • Są „zakorzenione we wstydzie” (dzieci często wstydzą się swojej rodziny).
  • Mają utrwalone, zamrożone, sztywne role.
  • Ich członkowie mają zaplątane granice pomiędzy sobą. Czują się tak, jak czują się inne osoby w rodzinie.
  • Ich członkowie nie mogą zaspokoić swoich indywidualnych potrzeb. Są one odkładane, aby umożliwić zaspokojenie potrzeb systemu. Dlatego w takiej rodzinie prawie zawsze istnieje jakiś niewielki poziom złości i depresji.
  • System komunikacji polega na otwartym konflikcie, albo na zgodzie na to, żeby nie było niezgody. Rzadko dochodzi tam do prawdziwego kontaktu.
  • Indywidualne różnice są poświęcane dla potrzeb systemu. Jednostka istnieje dla rodziny. Taka rodzinę trudno jest opuścić.
  • Zasady są sztywne i nie zmieniają się. Takimi zasadami są na ogół kontrola, perfekcjonizm i oskarżanie.
  • Jawne tajemnice są częścią kłamstw, które trzymają rodzinę w zamrożonym stanie. Tajemnice te każdy zna i udaje, że o niczym nie wie.
  • Zaprzeczanie konfliktom i frustracji tworzy sytuację, w której każdy chce osiągnąć swoje cele siłą woli. Daje to iluzję radzenia sobie z problemem.
  • Ich członkowie odrzucają granice własnej osoby dla podtrzymania systemu rodziny. Jest to równoznaczne z odrzuceniem własnej tożsamości.

Źródło: http://www.edu.pl

RODZINA JAKO SYSTEM BADAŃ

*Rodzic może być tak zaangażowany w konflikt małżeński, że zaniedbuje dziecko lub próbuje zrekompensować swoją frustrację nadmiernym domaganiem się uczuć i uwagi (Easterbrooks, Emde, 1988)

EKSPERYMENT: wspólne rozwiązywanie zadania z dzieckiem w grupach rodziców zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa;

OJCOWIE: udzielali mniej + informacji zwrotnych, częściej przeszkadzali dziecku

MATKI: więcej – i mniej + informacji zwrotnych, częstsze pytanie, większa kontrola: wydawanie poleceń i sugestii.

Z punktu widzenia dziecka rodzice niezadowoleni ze swoich małżeństw stasowali strategie skutkujące tworzeniem sytuacji, w których uczenie było skuteczne niż w przypadku małżeństw zadowolonych.

To, co wydarzyło się w jednej relacji miało wpływ na kształtowanie się drugiej – cyrkularność

Jakość relacji b. wpływa na jakość ojcostwa i macierzyństwa(Belsky i in. 1991)

Gdy pogarsza się relacja małżeńska, zachowanie ojca względem dziecka zmienia się na bardziej napastliwe i negatywne, dziecko robi się bardziej nieposłuszne.

Relacja  dziecko -  matka bardziej odporna na wpływ problemów małżeńskich.

Źródło: dr M. Chrzan-Dętkoś

Sprawność funkcjonalna wspólnoty rodzinnej nie zależy od tradycyjnego, czy konserwatywnego, ani od liberalnego, czy libertyńskiego punktu jej postrzegania. Zależy ona od racjonalnego i realistycznego dostrzegania w rodzinie wartości, które decydują o jej istocie a zarazem stanowią fundament godności osobowej jej podmiotów. Niesprawność funkcjonalną małżeństwa i rodziny postrzega się jako zjawisko patologiczne. Tymczasem należałoby raczej mówić co najwyżej o dysfunkcjonalności współczesnych rodzin, co nie oznacza, że nie mamy do czynienia z dynamicznie narastającymi zjawiskami o charakterze patologicznym w tych podstawowych wspólnotach społecznych.

Źródło: A.M. de Tchorzewski

Upowszechniają się nowe formy życia rodzinnego, które można nazwać „wielorodzinnością” dla wyraźnego odróżnienia jej od rodziny tradycyjnej. Przyjmują one także postać alternatywną względem tej ostatniej.  Amerykanie nazywają tą formę życia rodzinnego „rodziną akordeonową”. Ten nowy typ rodziny powoduje nierzadko pojawienie się wśród członków takiej rozszerzonej wspólnoty wielorodzinnej zjawisko aleksytemii, czyli niezdolności do rozpoznania i nazywania własnych emocji, rozumienia ich i komunikowania się z innymi.

Źródło:A.M. de Tchorzewski

Diagnoza i pomoc psychologiczna dziecku
z rodziny dysfunkcyjnej (przemoc, alkoholizm)

Odbiorcami szkolenia  są osoby, które zamierzają lub już pracują z dziećmi  czy  młodzieżą z rodzin dotkniętych dysfunkcją, czyli  studenci psychologii i kierunków pedagogicznych, nauczyciele, pracownicy świetlic środowiskowych, szkolnych i socjoterapeutycznych, pracownicy socjalni, psycholodzy, pedagodzy, kuratorzy sądowi itd.

Jedna odpowiedź to “RODZINA DYSFUNKCYJNA”

  1. Masz w zupełności rację rodzina nie zmienia się z dnia na dzień, ale proces ten trwa bardzo długo. Szkoda, że takich rodzin jest mnóstwo!!!

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: